נישואים אזרחיים בחו"ל – כל מה שחשוב לדעת

עבור רבים נישואים אזרחיים בחו"ל יכול להיות פתרון נהדר וחשוב מאוד, שכן בארץ מי ששולט בעניין הנישואין על פי הדת היהודית הם בתי הדין הרבניים. עבור אנשים רבים אין זה מתאפשר להינשא בנישואים דתיים או שאינם מעוניינים בכך, לכן נישואים אזרחיים בחו"ל עשויים להיות הפתרון האידיאלי ואולי היחיד של אותם זוגות לקבל מעמד שווה זכויות בארץ כזוגות נשואים, על כל המשתמע מכך. לאחר הנישואים הללו יוכלו בני הזוג לגשת למרשם האוכלוסין ולהירשם כזוגות נשואים בתעודת הזהות שלהם לזכות להטבות השונות להם זכאים זוגות נשואים על פי דת בישראל. 

נישואים בישראל:

לזוגות נשואים יש זכויות שונות בשל היותם נשואים- לדוגמה: נקודות זיכוי במיסים, זכויות בביטוח לאומי, זכויות בנוגע לפרידות וירושות, סיוע ברכישת דירה ועוד. הזכויות השונות עשויות להשפיע גם על מקום העבודה של מי מבני הזוג וכמובן גם על הילדים המשותפים. במידה ואחד מבני הזוג אינו אזרח ישראלי – המדינה עדיין תכיר בו כבן/בת הזוג הנשוי. 

כאשר אנשים חיים יחד ומקיימים חיים משותפים הם מקבלים לרוב מעמד של ידועים בציבור ולא של זוגות נשואים. משום כך הם צריכים להסדיר את עניין הנישואין, בין אם באמצעות טקס דתי (אם חוקיו מאפשרים זאת) ובין אם באמצעות חתונה אזרחית בחו"ל. כך למעשה אנשים בני דתות שונות, אנשים בני אותו המין או אנשים שאינם רוצים או יכולים להינשא בבית הדין הרבני יכולים לטוס לחו"ל ולהתחתן שם, לחזור עם תעודת הנישואין לארץ כדי להירשם במרשם האוכלוסין ובתעודות הזהות כנשואים. 

נישואין אזרחיים בחול

מה הכוונה מעמד של ידועים בציבור?

ידועים בציבור אלו אנשים החיים יחדיו ומקיימים חיים משותפים, כולל כלכלת בית, גידול הילדים ועוד. על אף שיש כמה זכויות לידועים בציבור עדיין ישנם נושאים רבים בהם המעמד של ידועים בציבור נופל מזה של זוגות נשואים. כך למשל במקרה של התפטרות של אחד מבני הזוג בשל מעבר לדירה של בן הזוג השני – במידה והיה נשוי יהיה זכאי לפיצויי פיטורין, אך לא כך במעד של ידועים בציבור. 

ישנן בעיות נושאות עם מעמדם של ידועים בציבור. כך למשל חוסר אחידות מבחינה חוקית בעיני גופים שונים ואפילו ברשויות. כך למשל בעוד ביטוח לאומי מכיר בידועים בציבור כמו זוגות נשואים הרי שבמס הכנסה לא מקבלים נושא זה. כלומר אם אינם רשומים כבני זוג נשואים במרשם האוכלוסין ובתעודות הזהות שלהם גם מס הכנסה יתייחס אליהם כבודדים. 

נישואים אזרחיים בחו"ל – הפתרון הטוב ביותר:

עבור אותן זוגות מדובר בפתרון הטוב ביותר. להינשא בחו"ל, נישואים אזרחיים, כאשר המוכרים במדינת היעד ולכן גם במדינות שונות החתונות על אמנה זו כאשר גם ישראל חתונה עליה. אמנות אלה שגם מדינת ישראל חתונה עליהן, מצהירה כי המדינה תכיר בנישואים שנערכו מחוץ לגבולותיה של אותה מדינה, כל זמן שאלה מוכרים במדינת היעד. מכאן שאם זוג למשל רוצה להתחתן בנישואים אזרחיים בקפריסין, הרי שכל עוד טקס החתונה נערך על פי המקובל בקפריסין – הזוג יהיה רשאי להירשם כזוג נשוי כאן בישראל. כל שאותו זוג צריך הוא להביא עמו את המסמכים המעידים על הנישואים שנערכו במדינת היעד ושהם מוכרים בנשואים במדינת היעד ולגשת למרשם האוכלוסין להסדיר עניין זה בתעודות הזהות. 

נישואים אזרחיים בחו״ל

מה לגבי זכויות של בני זוג שנישאו בחו"ל?

הזכויות שלהם יהיו במעמד שווה לאלה שנישאו בנישואים דתיים כאן בישראל. היוצאים מן הכלל אלו בני זוג מאותו המין שנשאו בנשואים אזרחיים, שכן למרות שעשויים להיות רשומים כנשואים בתעודת הזהות יקבלו זכויות של ידועים בציבור ולא של זוגות נשואים. זאת במיוחד בכל הקשור לנושאי אימוץ, ילדים משותפים וזכויות אזרח למי מבני הזוג שאינו ישראלי.

נישואים אזרחיים בחו"ל הינם בעלי יתרונות רבים אל מול הנישואים הדתיים, במיוחד עבור מי שאינו יכול או רוצה להינשא בנישואים דתיים. לאורך השנים נולדו שינויים חברתיים חדשים שלא היו תקפים לפני אלפי שנים כאשר נקבעו הקריטריונים לנישואים הדתיים. אין זה אומר שאיננו מכבדים את הדת או את חוקיה, אולם טוב שיש אופציה להתחתן ולקבל זכויות שוות במדינת ישראל לאלה שאינם ידועים להינשא במסגרת נישואים דתיים מסורתיים. 

לפרטים נוספים אודות תכנון חתונה ונישואים אזרחיים בחו"ל אנו ממליצים לקרוא על כך בהרחבה ואף לפנות לחברה מקצועית המספקת שירותיה לעניין זה שתלווה אתכם בהליך.

5/5 - (40 votes)
אהבתם את הכתבה? שתפו את החברים!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
כותבת המאמר : דנה כהן
כותבת המאמר : דנה כהן

מאמר זה נכתב באהבה רבה על ידי דנה כהן המנהלת את צוות האתר, מתוך מטרה להנגיש מידע איכותי לזוגות מאורסים. המאמרים נכתבים מהידע האישי והניסיון שלנו ושל עשרות זוגות מאורסים שעברו דרכנו. רוצים שנכתוב על נושא ספציפי? יש לכם שאלה? פנו אליו ונשמח לעזור!

נישואין אזרחיים בחול
תוכן העניינים
מצאנו לכם DJ
DJ לביא שטרן
פוסטים נוספים בנושא