האם מותר להתחתן בספירת העומר?

ימי ספירת העומר אסורים בכמה וכמה דברים ובהם: גילוח ותספורת, שמיעת מוזיקה, חידוש בגדים (בגלל ברכת שהחיינו שאותה לא מברכים בספירת העומר) וכן בקיום חתונות. למעשה, המנהג שלא להתחתן בימי ספירת העומר משתנה מעדה לעדה כאשר כל עדה משמרת את המנהג אשר נמסר אצלה מאב לבן במשך מאות שנים. אצל עדות המזרח נהוג שלא להתחתן החל מתחילת חג הפסח עד יום ל"ד בעומר בבוקר, שזה למעשה יום לאחר ל"ג בעומר. אצל האשכנזים העניינים קצת יותר מסובכים. ננסה לפרט פה כמה מהשיטות העיקריות לגבי הימים שבהם אסור להתחתן בזמן ספירת העומר.

מנהגי האשכנזים בעניין חתונה בימי ספירת העומר:

אצל האשכנזים קיימים 5 מנהגים עיקריים לגבי נושא החתונות בזמן ספירת העומר:

  • יש כאלה הנוהגים איסור בחתונות החל מחג הפסח ועד יום ל"ג בעומר (וישנם כאלה שמתירים כבר מהלילה של ל"ג בעומר). מכאן ואילך ועד סיום ימי ספירת העומר מותר לקיים חתונות אצל הנוהגים כמנהג זה. 
  • מנהג נוסף הוא לאסור חתונות החל מב' אייר (יום לאחר ראש חודש אייר) ועד לאחר חג השבועות, כאשר לשיטה זו בימים שבין סיום חג הפסח ועד ראש חודש אייר ניתן לקיים חתונות.
  • מנהג נוסף הוא שלא לקיים חתונות החל מל' ניסן (יום לפני ראש חודש אייר) ועד ג' סיון בבוקר חוץ מיום ל"ג בעומר בעצמו שאז ניתן לקיים חתונות. בימי ספירת העומר שלפני ל' ניסן ואחרי ג' סיון גם ניתן לקיים חתונות.
  • מנהג נוסף אוסר לקיים חתונות בכל ימי ספירת העומר, לבד מהימים שלאחר ראש חודש סיון, וכן בל"ג בעומר ובראש חודש אייר שאז מותר.
  • המנהג המחמיר ביותר הוא לאסור בכל ימי ספירת העומר חתונות, למעט יום ל"ג בעומר וערב חג השבועות. 

האם קובעים חתונה לפי העדה של החתן או הכלה?

בגלל שמדובר באירוע שבו אמורים להשתתף שני הצדדים, יש צורך לוודא שהאורחים משני הצדדים יוכלו להגיע לאירוע ולהשתתף בשמחת החתן והכלה. ועל כן, כאשר באים לקבוע תאריך לחתונה אשר יוצא בימי ספירת העומר (בין סיום חג הפסח ועד חג השבועות) יש לוודא שהמנהגים של שתי המשפחות אכן מאפשרים חתונה בתאריך שנקבע, בכדי שלא יהיה מצב שבו אחת המשפחות לא תוכל להגיע ולהשתתף בחתונה. 

מדוע בעצם אסור להתחתן בימי ספירת העומר?

ימי ספירת העומר הם ימי אבלות על תלמידי רבי עקיבא שמתו בימים הללו, מה שגרם לזעזוע עמוק בעם היהודי של אותם ימים. למעשה, ימי ספירת העומר הם ימים בהם סופרים את הזמן שנותר עד לחג השבועות, ורק במקרה יצאו ימי האבל הללו בימי ספירת העומר. בכל מקרה, כשם שאבל על אביו או אימו אינו יכול להשתתף בחתונות, כך גם אנחנו שנוהגים בתקופה הזאת מנהגי אבלות לא יכולים לקיים אירועים שמחים כמו חתונות.

קבעתם חתונה במועד המתאים לשתי המשפחות? זה הזמן לבחור אולם אירועים!

אז בהתאם למנהגי הדת שהעדה והמשפחה שלכם מאמצת תוכלו לבחור את התאריך המיועד לאירוע ומיד לאחר מכן להתחיל לחפש אולם אירועים המתאים ופנוי בתאריך שבחרתם. בחירת האולם היא לא משהו שאתם רוצים להקל בו ראש כיוון שהוא ישפיע במידה ניכרת על ההצלחה של החתונה שלכם. במסגרת בחירת האולם תרצו לבדוק את מיקום האולם, החניות ודרכי ההגעה לאולם, אילו שירותים נוספים תוכלו לקבל IN HOUSE דרך האולם (וכך אולי לחסוך בעלויות של אנשי מקצוע חיצוניים) וכמובן לוודא שהאולם מתאים לכם מבחינת כמות אנשים, תפאורה ועוד.

רב לחתונה – האם חתונה בספירת העומר תסבך את הזמנת הרב?

על מנת לקיים חתונה יהודית כהלכתה צריך להזמין רב לחתונה. הרב יקיים את טקס הנישואין תחת חופה וקידושין, יחתים את הזוג על הכתובה ויברך אותם בטקס המסורתי ויכריז עליהם כבעל ואישה. במידה והאירוע מתקיים בספירת העומר אתם עשויים להתקשות בהזמנת רב לאירוע. ייתכנו רבנים בודדים שיעבדו בימים אלה, שכן כפי שאמרנו היתר החתונה בספירת העומר תלוי ברקע של אותו הרב, החצר אליה הוא משתייך והמנהגים המקובלים בעדתם. בכל הקשור לרב אתם צריכים לוודא שאתם מדובר ברב מוסמך ורשום בבית הדין הרבני כך שהטקס יהיה כביל מבחינה הלכתית. בנוסף תרצו לבדוק את המחיר וכמובן את הזמינות של הרב באותו תאריך. 

טקס חינה – מתי הוא נערך ואיך להיערך בהתאם?

טקס החינה הוא אירוע מיוחד המתקיים יום לפני החתונה ובו מתאספים המשפחה והחברים הקרובים באירוע מצומצם יותר בדרך כלל מאירוע החתונה. באירוע זה מקיימים טקס חינה המסורתי, רוקדים לצלילי שירי מסורת קצביים, מתהדרים בתלבושות מסורתיות ומברכים את הזוג בשלל ברכות טובות ומיוחדות לחיים טובים ושפע בזוגיות. עדות המזרח הם אלה שבדרך כלל אלה הנוהגים לקיים את טקס החינה ושומרים את מצוותיו. לכן בדרך כלל הוא לא ייערך בתקופת ספירת העומר.

דברים נוספים שנצטרך לדאוג להם לקראת החתונה:

אירוע החתונה לא מסתכם במקום והזמנת הרב וכי חשוב מאוד לדאוג לכמה דברים נוספים כמו צלם, קייטרינג, הזמנות לאורחים, תפאורה וכמובן אטרקציות. לכל אחד מאלה תוכלו לקבל הצעות מחיר מאנשי מקצוע חיצוניים ותוכלו גם לבדוק עם בעלי האולם שאתם עומדים להזמין אם יש לו להציע לכם שירותים אלה מטעם האולם ובמחיר אטרקטיבי יותר. בחירת הקייטרינג לאירוע שלכם צריך להתאים לסוג האירוע וכמובן לאורחים שלכם. אתם רוצים לוודא שיש מספיק מנות לילדים באירוע, שיש מנות צמחוניות או אפילו מנות ללא גלוטן במידת הצורך. כדאי יהיה לוודא מול האורחים אם יש רגישויות מיוחדות לאוכל. 

באתר wedding event תמצאו את כל מה שאתם צריכים להפקת האירוע המושלם ואף להיעזר בצוות המקצועי שלנו לצורך תכנון האירוע שלכם.

5/5 - (12 votes)
אהבתם את הכתבה? שתפו את החברים!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
כותבת המאמר : דנה כהן
כותבת המאמר : דנה כהן

מאמר זה נכתב באהבה רבה על ידי דנה כהן המנהלת את צוות האתר, מתוך מטרה להנגיש מידע איכותי לזוגות מאורסים. המאמרים נכתבים מהידע האישי והניסיון שלנו ושל עשרות זוגות מאורסים שעברו דרכנו. רוצים שנכתוב על נושא ספציפי? יש לכם שאלה? פנו אליו ונשמח לעזור!

האם מותר להתחתן בספירת העומר
תוכן העניינים
מצאנו לכם DJ
DJ לביא שטרן
פוסטים נוספים בנושא