שבע ברכות לחתונה – הנוסח המלא ומתי מברכים?

את שבע הברכות שניתנו על ידי חז"ל מברכים ביום החתונה בזמן החופה ולאחר מכן בשבעת ימי המשתה בסיום הסעודה. מקורן של אותן שבע ברכות הוא בתלמוד הבבלי במסכת כתובות (דף ז' עמוד ב') שם מופיעות 6 ברכות מיוחדות אותן מברכים עבור החתן והכלה, בתוספת ברכת "בורא פרי הגפן" שאותה מברכים בכל שתייה של יין או מיץ ענבים. כך למעשה נוצר המושג המוכר "שבע ברכות" אשר מתייחס בפועל ל – 6 ברכות מיוחדות יחד עם ברכת הגפן.

מתי הוא הזמן שמברכים את שבע הברכות?

במהלך החופה כאשר החתן עונד את הטבעת על אצבעה של כלתו ובכך הוא למעשה מקדש אותה לפי ההלכה היהודית, מגיע השלב שבו מכבדים אורחים חשובים מבאי האירוע בברכות השבע ברכות. למעשה, המנהג כיום לברך את שבע הברכות גם בסיום הסעודה לאחר סיום ברכת המזון, אז אומרים את שבע הברכות שוב ומכבדים באמירתם אנשים אחרים. גם לאחר סיום החתונה במהלך שבעת ימי המשתה של החתן והכלה, מקיימים מדי יום סעודת שבע ברכות אשר גולת הכותרת שלה הוא שבע הברכות שנאמרות לאחר ברכת המזון על ידי אורחים ממשתפי הסעודה. 

מהו הנוסח המלא של הברכות?

  1. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
  2. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ.
  3. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, יוֹצֵר הָאָדָם.
  4. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ, וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד. בָּרוּךְ אַתָּה ה', יוֹצֵר הָאָדָם.
  5. שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל עֲקָרָה, בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָהּ בְּשִׂמְחָה. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ.
  6. שַׂמֵּחַ תְּשַׂמַּח רֵעִים הָאֲהוּבִים, כְּשַׂמֵּחֲךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ חָתָן וְכַלָּה.
  7. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה חָתָן וְכַלָּה, גִּילָה רִנָּה דִּיצָה וְחֶדְוָה, אַהֲבָה וְאַחְוָה וְשָׁלוֹם וְרֵעוּת. מְהֵרָה ה' אֱלֹהֵינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלָיִם, קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה, קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם, וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ חָתָן עִם הַכַּלָּה.

 

הברכות הן למעשה ברכות לבורא העולם, אשר מהללות ומשבחות אותו על כך שהביא אותנו לידי שמחת חתן וכלה. הברכה הראשונה היא הברכה על שתיית היין, ולאחר מכן מתחילות ברכות מיוחדות הכוללות שבח והודאה לבורא העולם על נושאים שונים הקשורים בשמחת החתן והכלה. למשל: על בריאת האדם (יוצר האדם), על היכולת להוליד ילדים (שוש תשיש וכו'), על השמחה השרויה אצל החתן והכלה (שמח תשמח וכו') ועל דברים נוספים הקשורים בחתונה ובחיי הנישואין, כמו הייחול לכך שבני הזוג ימשיכו לחיות יחד לעדי עד (והתקין לו ממנו וכו') וכן ברכות במישור הלאומי כמו על בניין ירושלים והגאולה. למעשה, הברכות הללו הן חובה בעיקר בשעת החופה, אך יש מצווה להוסיף ולברך אותן פעמים נוספות כמו לאחר סיום הסעודה בחתונה, ובמהלך שבעת ימי המשתה שעורכים יחד עם החתן והכלה לאחר החתונה.

שבע ברכות לחתונה

ארגון החתונה וכל מה שצריך עם Wedding Event

באתר שלנו Wedding Event תמצוא את כל מה שאתם צריכים לארגון חתונה מכל סוג ובכל סדר גודל. באתר שלנו תמצאו אנשי מקצוע, מקומות, אטרקציות ומכוון מדריכים, כלים ואנשי מקצוע שתוכלו להיעזר בהם לארגן את החתונה הכי מדהימה ומיוחדת עבורכם או עבור יקיריכם. באתר תמצאו מגוון רחב של אולמות אירועים מומלצים לחתונה בכל רחבי בארץ ובמגוון סגנונות ומאפיינים. תמצאו גם אנשי מקצוע מהטובים ביותר בתחומם: החל מצלמים, דרך תקליטנים ועד מפעילי אטרקציות, ספקים ועוד. 

בחירת האולם המתאים ביותר לחתונה שלכם:

השלב הראשון בארגון חתונה הוא כמובן לבחור תאריך. השלב השני הוא למצוא אולם אירועים שיתאים לנו ויהיה זמין בתאריך שבחרנו. בעוד שאת התאריך בדרך כלל הזוג פחות יעדיף לשנות הרי שאת אולם בהחלט אפשר לבחור לפי הזמינות. לאחר הבדיקה הראשונה שהאולם זמין ביום החתונה שלכם תרצו לבדוק דברים נוספים כמו גודל האולם, אפשרויות השינוי של התפאורה, אילו ספקים ניתן לסגור דרך האולם עצמו, אילו אטרקציות ניתן להפעיל במקום, האם יש חניה מסודרת בקרבת מקום ועוד.

תקליטן מבית או תקליטן חיצוני?

די ג'יי באירוע החתונה שלכם הוא אחד מאנשי המקצוע החשובים ביותר בו. כידוע חתונה זה אירוע משמח והמוסיקה היא חלק בלתי נפרד מהאירוע: החל משלב קבלת הפנים, דרך הרגעים הבלתי נשכחים של כניסת החתן והכלה לחופה, שיר החופה ועד לשלב הריקודים מאוחר יותר. יש לכם 2 אפשרויות שעומדות בפניכם: להזמין תקליטן חיצוני או להזמין את שירותיו של תקליטן הבית של האולם. לא לכל אולם אירועים יש שירותי תקליטן IN  HOUSE אבל כדאי לכם לבחון את שירותיו של התקליטן במידה ויש כאלה. אפילו להגיע לאירוע אחר המתקיים בימים הקרובים ולבחון את איכותו וייחודיותו של התקליטן.

צילום ותיעוד האירוע עם אלבום חתונה מושלם:

דבר נוסף שחשוב לדאוג לו באירוע שלכם הוא כמובן בחירת צלמים או צלם אחד לאירוע (תלוי בגודל האירוע ובכמות האורחים). כל אחד ואחת מאיתנו שואפים להתחתן פעם אחת בחיים ושהאירוע הזה יהיה נצחי ואחד הרגעים המאושרים בחיינו. על כן אנו רוצים לוודא שיש איש מקצוע מנוסה שיכול לתעד את האירוע בצורה הטובה ביותר ולהפיק לנו אלבום חתונה מרהיב. שימו לב שכיום נהוג לתת אלבום דיגיטלי ולא רק אלבום פיזי. כמו כן כדאי לקחת בחשבון שיש סוגים שונים של חבילות צילום לאירועים. חלק כוללים גם שירותי הסרתה והקלטה של האירוע, שילוב של צילום אווירי ועוד. זה תלוי כמובן היכן מתקיים האירוע ומה מארגני האירוע רוצים.

סגירת קצוות עם הצ'ק ליסט המלא:

באתר שלנו תמצא צ'ק ליסט מלא שיסייע לכם להתכונן בצורה הכי טובה לחתונה ולוודא שלא שכחתם כלום בארגון האירוע שלכם. תוכלו לסגור את כל הקצוות לאירוע עם הצ'ק ליסט, לדוגמה: הזמנת רב לחתונה, הזמנת קייטרינג, הדפסת הזמנות ועוד. באתר גם תמצאו את כל מה שאתם צריכים החל מספקים שונים, דרך מקומות לערוך בהם את האירוע ועד לאטרקציות מלהיבות שתוכלו לשלב באירוע שלכם לשביעות רצון האורחים שלכם. כתבה זו עסקה בארגון חתונה מושלמת וכמובן בהכרה של שבע הברכות לחתונה, מה הנוסח שלהן, מתי ומדוע מברכים אותן ועוד. אם יש לכם שאלות נוספות אנא צרו עמנו קשר באתר או בטלפון ונשמח לתת לכם שירות. 

5/5 - (9 votes)
אהבתם את הכתבה? שתפו את החברים!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
כותבת המאמר : דנה כהן
כותבת המאמר : דנה כהן

מאמר זה נכתב באהבה רבה על ידי דנה כהן המנהלת את צוות האתר, מתוך מטרה להנגיש מידע איכותי לזוגות מאורסים. המאמרים נכתבים מהידע האישי והניסיון שלנו ושל עשרות זוגות מאורסים שעברו דרכנו. רוצים שנכתוב על נושא ספציפי? יש לכם שאלה? פנו אליו ונשמח לעזור!

שבע ברכות לחתונה
תוכן העניינים
מצאנו לכם DJ
DJ לביא שטרן
פוסטים נוספים בנושא