כמה כסף נהוג לרשום בכתובה?

כולם מדברים עליה. מזכירים אותה בנקודת השיא של טקס החופה, עוסקים בה רגע לפני שנכנסים לחופה ואפילו הזוגות הוותיקים ביותר עוד זוכרים את הרגע בו הם חתמו עליה. הכתובה. היא לא הסכם שבו אתם מצהירים על אהבתם, היא גם לא הסכם ממון משפטי אלא פשוט מסמך קדום ועתיק שחותמים עליו לפני הנישואין ובעולם היהדות יש לה משמעות גבוהה מאד. בואו להכיר קווים לדמותה.

מהי הכתובה ולמה היא כל כך חשובה?

אם אתם מתחתנים בחתונה יהודית קלאסית כהלכה לבטח אם מעודכנים בכך שעליכם לכלול בטקס החופה גם את הכתובה. המסמך הכי חשוב בחתונה שלכם. אתם לא רק חותמים עליה, אלא גם מציגים אותה לכל מי שמגיע לחגוג עמכם את היום החשוב ביותר בחייכם. למסמך הכתובה ישנן שלוש מטרות מהותיות:

  • הבטחת פרנסה לאישה במקרה שהיא מתאלמנת מבעלה או במקרה שהזוג מתגרש.
  • מניעת גירושים בתהליך פזיז ומהיר.
  • דאגה לכך שהבעל ידאג לאישה במהלך חיי הנישואין. 

הכתובה מציינת שחובתו של הבעל לכבד את האישה ולדאוג לפרנסה שלה, לבגדים שלה, לדאוג לצרכיה כולל מזון ואף לשאול לרשותה אם הוא צריך לצאת מהארץ. הכתובה לא מדברת על האישה משום שהמסמך נולד בתקופה שבה כל הפרנסה היתה על הגבר וללא הכתובה, במקרה של פרידה או חלילה מוות האישה היתה עלולה להישאר ללא בית, ללא מזון וללא מישהו כספים או אדם שידאג לה. 

אנחנו יודעים מה הסעיף שהכי מעניין אתכם – כמה כסף נהוג לרשום בכתובה?

שניה לפני שכולם כבר נכנסים לאחר קבלת הפנים אל תוך אולם אירועים זה או אחר ומתכנסים לחגוג את אהבתכם ברגע החשוב בחייכם, חשוב לדעת כמה כסף נהוג לרשום בכתובה ובעניין זה הכתובה מייחסת חשיבות לשלושה סכומים שאינם דומים בכמותם ומהותם:

  • עיקר הכתובה

השאלה הגדולה ביותר היא כמה כסף נהוג לרשום בכתובה? אם כן זהו סכום הנקבע בתקופה עתיקה יותר והוא למעשה מאתיים זוז לנישואים ראשונים ומאה זוז לנישואים השניים. הסכום כיום נע בין 120 ₪ ל960 ₪ אך כאשר מדברים על תקופות עתיקות יותר זהו סכום שהספיק לפרנסת אדם לשנה שלמה. 

  • הנדוניה

סכום הנדוניה הוא סכום שמורכב מכלים, בגדים וכספים שהאישה מביאה עמה לנישואין והבעל מתחייב לכך שכל אלו יוחזרו אליה במקרה של פרידה או מוות חלילה. הסכום של תקופה עתיקה הוא 100 זקוקים כסף צרוף שכיום נעים בין 2500 ל5000 דולר וזאת תלוי גם בחישוב ערך הכסף הטהור בתקופה הכלכלית הנוכחית. אם אלו נישואין שניים מדברים על מחצית מהסכום.

  • תוספת לכתובה

זהו סכום שהחתן מוסיף על מנת להגביר את המחויבות שלו. התוספת היא לרוב מאה זקוקים כסף צרוף שזהו למעשה הכפלה של שווי הנדוניה המוחזרת לכלה במקרה של פרידה או מוות חלילה.

הכתובה היא מסמך עתיק – מה קורה בימינו?

זה לא סוד שמדובר במסמך שהגיע אלינו עוד מתקופת החכמים. יחד עם זאת, הכתובה עברה לא מעט שינויים בשנים האחרונות כדי להתאים את עצמה לתקופות הנוכחיות ובכלל, חוק יחסי הממון בין בני זוג מציין באופן מפורש כי ההסדרים לא סותרים את הנכתב בכתובה ואישה יכולה לעמוד על זכויותיה על פי הכתובה. למרות שהכתובה נכתבת מראש עדיין עליכם להחליט את גובה הסכום לפני שאתם חותמים עליה, את האופן שבו תקריאו ואתה במהלך החופשה ואת ההחלטה לגבי העיצוב שלה כי אחרי הכל זהו המסמך הכי חשוב בטקס החופה ועליו להיות חגיגי בהתאם לכך.

מה תהליך חתימת הכתובה ואיך זה קורה?

רגע לפני החופה הרב יבקש לכנס את החתן ושני עדים. לרוב מדובר גם בכינוס אבות בני הזוג. כולם ישבו סביב שולחן אחד. גם הנשים יכולות להצטרף לתהליך זה. לאחרי כן, הרב עובר עם החתן על כל פרטי הכתובה, משלים פרטים שהינם חסרים ומחתים את החתן על הכתובה, וגם את העדים. לפני רגע החתימה הרב מבקש מהחתן להחזיק מטפחת ביד ימין, להגביה מעט, ולהחזירה אליו. זהו מעשה סימבולי הקרוי 'קניין סודר' ומשמעותו הוא שתמורת מטפחת זו החתן מקבל עליו את כל ההתחייבויות שצוינו בכתובה. בשלב הבא הרב מקריא את הכתובה בקול, מוסר אותה לכלה שמעבירה אותה לאמה לשמירה עד החופה או לכל אדם אחר עליו הכלה סומכת. בטקס החופה רב לחתונה מקריא לרוב את הכתובה אך אפשר גם לבחור לקרוא רק חלקים ממנה או אפילו לוותר על הקראת הכתובה לבקשתכם. בתום טקס החופשה כדאי מאד לשמור את הכתובה אצל קרוב משפחה עליו אתם סומכים או בכספת בחדר החתן והכלה על מנת לוודא שהיא אכן מגיעה עמכם הביתה. 

כמה כסף נהוג לשים בכתובה?

האם יש כתובות מעוצבות מוכנות לרכישה?

ממש כפי שאתם בוחרים טבעות נישואין מעוצבות כיום אפשר בהחלט גם לרכוש כתובות מיוחדות ומוכנות לרכישה המעוצבות על ידי אומנים ואף למסגר את הכתובה ולתלות אותה בבית במסגור. חשוב לוודא שהכתובה רשומה כראוי, שלא חסרים אותיות או סימנים כי אלו עלולים להביא לכך שהכתובה תהיה פסולה. כמו כן, חשוב להגיע לחופה גם עם העתק הכתובה וגם עם המקור. 

רגע לפני שאתם מתחילים את החיים החדשים שלכם, חשוב לדעת

הכתובה היא מסמך עתיק שנועד להגן על חיי הנישואין שלכם והיא נולדה ונוסחה בתקופה עתיקה. כיום ישנם לא מעט שינויים וסיכונים בזמן גירושים כמו חלוקה של משמורת על הילדים, חלוקת הרכוש, סרבנות לגט ועוד. לא מעט זוגות בוחרים גם לכתוב הסכמים לפני החתונה. הכתובה היא לא הסכם ממון, היא לא הסכם כלשהו אחר לפני החתונה אלא מסמך עתיק שבא להגן על חיי הנישואין ועל האישה בפרט, בהתאם לתקופה ההיא. ולכן, היא לא מנוסחת על ידי עורך דין. במידה ואתם יוצרים הסכמים אחרים אלו חייבים להיות מנוסחים על ידי עורכי דין. אנו מאחלים לכם כמובן שלא תצטרכו להגיע לסיטואציה הזאת, כי כולנו מאמינים באהבה טהורה שמגיעה מתוך רצון לחיות יחד בשלום ובשלווה ולבנות בית בישראל ומשפחה לתפארת.

5/5 - (5 votes)
אהבתם את הכתבה? שתפו את החברים!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
כותבת המאמר : דנה כהן
כותבת המאמר : דנה כהן

מאמר זה נכתב באהבה רבה על ידי דנה כהן המנהלת את צוות האתר, מתוך מטרה להנגיש מידע איכותי לזוגות מאורסים. המאמרים נכתבים מהידע האישי והניסיון שלנו ושל עשרות זוגות מאורסים שעברו דרכנו. רוצים שנכתוב על נושא ספציפי? יש לכם שאלה? פנו אליו ונשמח לעזור!

כמה כסף נהוג לשים בכתובה?
תוכן העניינים
מצאנו לכם DJ
DJ לביא שטרן
פוסטים נוספים בנושא